mandag 8. mars 2010

Ku, kinesiologi, akupunktur og riktig oppbyggende trening

Har vært på kurs igjen og blitt inspirert. Første del var applied kinesiologi og en del repetisjon av det jeg allerede har lært, men heldigvis også en del nytt. Og så fortsatte det med heftig nevrologi og hvordan behandle dyr med svakheter her og der i nervesystemet for å få de bedre ennå raskere. Dette feltet er bare så morsomt at jeg har planer om mer kurs med det. Det er mulig det finnes et bra utdanningtilbud når det gjelder morsom nevrologi i Amsterdam. Skal sjekke og så håper jeg det passer inn i timeplanen et sted eller fler.
Vi fikk en veldig artig innføring i teorien om de fem elementer og personlighetstyper hos dyr av veterinær Ina Gösmeier (www.goesmeier.de). Hun er bl.a. i teamet for det tyske landslaget i dressur (hest) (hvis jeg ikke husker feil - sjekk gjerne hjemmesiden hennes). Veldig artig. Det var fem hovedtyper, men man kunne også være en blanding av dem. Jeg fant ut at Svante (hannhunden min på 9 år med ADHD) var en typisk hjerte-type: De skulle ha en hovedvenn (menneske eller dyr) og klarer seg dårlig uten den personen/dyret, blir lett ivrig og retter det utover, normal atferd, men kan lett få panikk, vanskelig å roe ned i stressede situasjoner, slimhinner og tunge har ofte et blåskjær, pulsen varierer mellom rask og langsom - urytmisk. Det var som nevnt også 4 andre hovedtyper, og jeg kjenner igjen flere pasienter i de andre typene. Kokos klarte jeg ikke helt å plassere i kun en type. Ut fra disse typene kunne man forvente ulik progresjon i bedring, noen ble raskt bra, andre brukte lengre tid, andre der igjen så man ikke noe problemer på før det hadde gått veldig langt osv. Ut fra disse typene kunne man da velge ennå mer optimale behandlingsformer.
Vi fikk også en veldig interessant forelesning fra en doktorgradsstudent i København, Tone Lygren, om biomekanikk på hest i forhold til riktig opptrening av hest. Det er bl.a. bevist at man ikke kan trene sener til å bli sterke og at hard trening av unge dyr gir slitasje på senene (Birch et al. 2008) Man må trene unge dyr sakte og variert. OBS! OBS!!
Og så kiropraktiserte vi kuer!!! Det var moro! Det var lenge siden jeg var i fjøset, og jeg savner det litt, gitt. Jeg jobbet med melkekyr under hele studietiden min og er blitt veldig glad i kuer. Så om noen vet om en ku eller to som trenger kiropraktisk behandling, så tar jeg gjerne oppdraget :-)

1 kommentar:

Linda sa...

Hei! Bra Blogg med bra lesestoff :o) Lurer på hvor du holder til og hva du tar for timen? En av hunda våres går i passgang og har gjort det lenge. Er til tider var på bakparten/krysset når han leker med de andre. Mistenker da låsninger/forkalkninger....Ikke er han glad i veterinærkontor helder da han hadde store smerter etter en bilulykke for et par år siden.